...
Ośrodek Szkoleniowy - KURSO

Kurs na uprawnienia na żurawie kolejowe i na pojazdach kolejowych

żuraw kolejowy na torach

Szkolenie na uprawnienia do obsługi i konserwacji żurawi kolejowych

Uprawnienia na żurawie kolejowe oraz na pojazdach kolejowych wydawane przez UDT, TDT lub WDT, są konieczne zarówno przy obsłudze, jak i konserwacji tych maszyn. Biorąc udział w organizowanym przez nas kursie, kompleksowo i bez problemu przygotujesz się do zdobycia odpowiednich kwalifikacji. 

Jaki jest cel szkolenia? 

Nasza placówka za kwestię priorytetową stawia sobie jak najdokładniejsze, efektywne oraz kompleksowe przygotowanie kursantów do zdania egzaminu państwowego na uprawnienia do obsługi i konserwacji żurawi kolejowych i na pojazdach kolejowych przed komisją powołaną z polecenia Urzędu Dozoru Technicznego. Cel szkolenia opiera się zatem przede wszystkim na zdobyciu niezbędnych do pracy, jako operator lub konserwator, świadczeń. 

Dla kogo przeznaczone jest szkolenie? 

Organizowany przez nas kurs przeznaczony jest dla każdego, kto chce zdobyć wiedzę lub poszerzyć swoje dotychczasowe kwalifikacje w zakresie eksploatacji i konserwacji żurawi kolejowych i na pojazdach kolejowych, a także podejść do egzaminu odbywającego się przed komisją Urzędu Dozoru Technicznego w celu zdobycia niezbędnych uprawnień na operatora lub konserwatora wspomnianych urządzeń. 

Warunki uczestnictwa w szkoleniu dla konserwatorów i operatorów żurawi kolejowych: 

  • ukończone 18 lat – kursant musi być pełnoletni;  
  • posiadane przynajmniej wykształcenie podstawowe; 
  • stosowne opłacenie kursu; 
  • oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych. 

Jak wygląda kurs? 

Kurs podzielony jest na dwie części – teoretyczną oraz praktyczną. Podczas zajęć merytorycznych kursanci zapoznają się przede wszystkim z wiedzą teoretyczną niezbędną do pracy konserwatora i operatora żurawi kolejowych oraz na pojazdach kolejowych. Natomiast zajęcia praktyczne pozwolą uczestnikom na umiejętne przełożenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na doświadczenie użytkowania maszyny. 

Program kursu żurawi kolejowych  

 Zakres szkolenia obejmuje m.in.: 

  • dokumentację i informacje na temat dozoru technicznego; 
  • budowę żurawi kolejowych i na pojazdach kolejowych; 
  • zasady eksploatacji i plan konserwacji urządzenia; 
  • obowiązki operatora i konserwatora przed, w trakcie i po pracy z urządzeniem na stanowisku; 
  • główne zasady czyszczenia urządzeń; 
  • wymagane normy i warunki pracy z żurawiami; 
  • obowiązki pracownika oraz uprawnienia UDT; 
  • ćwiczenia praktyczne; 
  • przepisy BHP. 

Egzamin i uprawnienia 

Egzamin państwowy na uprawnienia do pracy konserwatora lub operatora zdawany jest w UDT, TDT lub WDT i odbywa się przed komisją jednej ze wspomnianych placówek. Składa się z dwóch części – praktycznej i teoretycznej. 

Ważność uprawnień 

Uprawnienia wydawane przez UDT, TDT lub WDT na operatora lub konserwatora żurawia kolejowego i na podjazdach kolejowych są wydawane na okres 5 lat. Istnieje jednak możliwość przedłużenia kwalifikacji w wypadku, gdy co najmniej 3 miesiące przed końcem ważności uzyskanych uprawnień, posiadający złoży odpowiedni wniosek, potwierdzający wykonywanie pracy jako operator lub konserwator żurawia. 

Czym jest żuraw kolejowy (raillway crane)? 

Żuraw kolejowy (ang. raillway crane) to specjalistyczny pojazd kolejowy, który wykorzystuje się do przemieszczania ładunków w pionie i poziomie. Służy on przede wszystkim do prac gospodarczych, remontowych, budowlanych, przeładunkowych, jak również do usuwania niepożądanych skutków katastrof kolejowych. W większości przypadków żurawie kolejowe posiadają swój własny napęd, za sprawą którego mogą przemieszczać się po miejscu pracy z niewielką prędkością. Na miejsce pracy urządzenia te są jednak transportowane przy pomocy pojazdu trakcyjnego (najczęściej używana jest w tym celu lokomotywa spalinowa). 

Budowa żurawi kolejowych 

żuraw na pojeździe kolejowym

Żurawie kolejowe są konstruowane jako samodzielne zespoły posiadające własny napęd, służący do samodzielnego przemieszczania się tych urządzeń w określonych granicach obsługiwanego placu budowy bądź jako zespoły holowane (ciągnione) w pociągu, użytkowane w momencie, gdy zachodzi potrzeba przejazdu na dalszą odległość. Z tego też względu żurawie kolejowe muszą posiadać także wszystkie urządzenia sczepne, hamulce oraz zderzaki, w które wyposażone są pozostałe jednostki taboru kolejowego. 

Napęd żurawi kolejowych  

Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje napędów żurawi kolejowych wykorzystywanych podczas użytkowania tych maszyn w zakresie eksploatacyjnym. 
 Rodzaje napędów żurawi kolejowych: 

  • parowy; 
  • spalinowy; 
  • spalinowo-elektryczny; 
  • ręczny. 

Dawniej dla napędu żurawi kolejowych stosowano silniki parowe, jednak w drugiej połowie lat 80. napędy parowe zostały wycofane z obiegu. Następnie używano silników spalinowych wysokoprężnych, posiadających centralny napęd wszystkich mechanizmów żurawia. Jednak napędem najekonomiczniejszym, a także obecnie najpopularniejszym jest napęd spalinowo – elektryczny. W wypadku tego rodzaju zasilania poszczególne mechanizmy żurawia kolejowego napędzane są przez oddzielne silniki elektryczne, tym samym eliminują liczne przekładnie, będące koniecznymi w momencie, gdy mechanizmy te są napędzane centralnie z jednego silnika. Rozwiązanie to jest szczególnie wskazane w przypadkach, kiedy urządzenie obsługuje tory, które są umieszczone na terenach zakładów przemysłowych. Żurawie kolejowe o napędzie ręcznym wykorzystywane są głównie do celów gospodarczych. 

Sterowanie i zasilenie żurawi kolejowych 

Przebieg sterowania żurawiem kolejowym ma miejsce poprzez system radiowy skonfigurowany w taki sposób, aby umożliwić operatorowi selektywny wybór pracy, czyli manewrowanie wszystkimi żurawiami osobno, synchronicznie w dowolnie wybranych parach bądź wszystkimi żurawiami jednocześnie. Oprócz tego możliwe jest także tzw. sterowanie awaryjne, które polega na obsłudze wszystkich żurawi osobno przez kasetę, która zamontowana jest bezpośrednio przy wciągniku. 

Żuraw kolejowy, przez wzgląd na specyfikę swojej zabudowy, jest zasilany przez generator spalinowy bądź akumulator, będący na wyposażeniu żurawi. 

Do czego wykorzystuje się żurawie kolejowe?

żuraw kolejowy podnosi ładunek

Żurawie kolejowe najczęściej wykorzystywane są podczas przenoszenia ciężkich ładunków w pionie i poziomie. Urządzenia te znajdują zastosowanie między innymi w branży budowlanej, gdzie używane są podczas scalania i montażu przemysłowych konstrukcji stalowych (np. budowli hutniczych), a także montażu ciężkich konstrukcji żelbetowych. Decyzja o użytkowaniu żurawi kolejowych dotyczy najczęściej przypadków, kiedy budowle leżą przy stałych torach eksploatacyjnych, zwłaszcza wtedy, gdy tory są zainstalowane wewnątrz hal. Do celów budowlanych najlepiej sprawdzają się żurawie o udźwigu ok. 15 – 25 T, natomiast urządzenia o dużych udźwigach (ponad 75 T) wykorzystuje się przy awariach kolejowych. Dźwigi kolejowe stosuje się również do celów montażowych hal przemysłowych. W tym wypadku zaopatruje się je w długie wysięgniki ze specjalnymi dziobami.  

Na standardowe wyposażenie żurawi kolejowych składają się: 

  • hak – do montażu i materiałów sztukowych; 
  • chwytak – do czynności na składach sypkich materiałów.  

Pozostałe rodzaje żurawi: 

  • żuraw wieżowy – jest on dźwignicą z masztem pionowym montowanym z wysięgnikiem na podwoziu stacjonarnym lub przejezdnym; 
  • żuraw szybkomontujący (dolnoobrotowy) – jest urządzeniem, którego konstrukcja pozwala na przygotowanie do pracy w bardzo krótkim czasie, a także bez użycia dodatkowego sprzętu.
  • żuraw samojezdny jest dźwignicą, potocznie określaną dźwigiem, którą umieszcza się na podwoziu samochodu ciężarowego bądź na specjalnym podwoziu samojezdnym. Żuraw samojezdny służy przede wszystkim do wykonywania prac montażowych i przeładunkowych; 
  • żuraw stacjonarny – jest dźwignicą, potocznie określaną żurawikiem warsztatowym, która najczęściej złożona jest z podłoża słupa przymocowanego do niej na stałe, do którego zamocowany jest wysięgnik, wykonujący ruch obrotowy. Wspomniany wysięgnik może być przymocowany również do ściany;  
  • żuraw przenośny (przeładunkowy, tzw. HDS) – jest dźwignicą, którą umieszcza się na samochodzie ciężarowym w miejscu ulokowanym pomiędzy skrzynią a kabiną kierowcy bądź z tyłu pojazdu. Maszyna ta służy głównie do załadunku i rozładunku towaru na samochód; 
  • żuraw przewoźny – jest dźwignicą montowaną na przyczepie. 

Inne kursy dostępne w naszej ofercie 

Oprócz kursu na żurawie kolejowe i na pojazdach kolejowych, z nami możesz zdobyć uprawnienia UDT m.in. na: 

  • żurawie wieżowe; 
  • żurawie szybkomontujące; 
  • żurawie szynowe; 
  • żurawie przenośne i przewoźne HDS; 
  • żurawie stacjonarne; 
  • żurawie samojezdne; 
  • żurawie pokładowe i pływające. 

Serdecznie zapraszamy do kontaktu! 

Pytania i odpowiedzi

Na jakie rodzaje maszyn prowadzicie kursy?

Oprócz kursu na żurawie kolejowe i na pojazdach kolejowych, z nami możesz zdobyć uprawnienia UDT m.in. na żurawie wieżowe, szybkomontujące, szynowe, stacjonarne, samojezdne, pokładowe, pływające oraz przenośne i przewoźne HDS. 

Jaki jest okres ważności uprawnień na żurawie kolejowe i na pojazdach kolejowych?

Uprawnienia wydawane przez UDT, TDT lub WDT na operatora lub konserwatora żurawia kolejowego i na podjazdach kolejowych są wydawane na okres 5 lat z możliwością ich przedłużenia. 


Zapisz się na rozmowę
Podaj nam numer kontaktowy
1 osób zamówiło dzisiaj rozmowę

Zadzwonimy w najbliższym czasie

ZAPISY: +48 22 208 38 38