Dla większości osób wózki unoszące czy też wózki podnośnikowe znaczą zupełnie to samo, jednak nic bardziej mylnego. Wózki unoszące tradycyjnie, również nazywane wózkami widłowymi tak naprawdę się do nich nie klasyfikują. Jak sama nazwa wskazuje, czynność “uniesienia” niewiele ponad podłogę, pomaga oderwać paletę od podłoża. Z kolei wózki widłowe podnośnikowe z łatwością poradzą sobie z uniesieniem załadunku na duże wysokości nawet do kilkunastu metrów.
Wózek widłowy to potoczna nazwa wózka jezdniowego. Jest on mechanicznym pojazdem kołowym, napędzany silnikiem. Używany jest w bliskim transporcie i magazynowaniu, a stosuje się go głównie do pracy przy rozładunkach, transportach i załadunkach.
Wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanizmem napędowym podnoszenia posiada zamocowaną platformę, widły lub urządzenia do manipulowania ładunkami. Z łatwością przenosi ciężary spaletyzowane i niespaletyzowane na dogodną wysokość, umożliwiając w ten sposób składowanie lub pobieranie towaru. W związku z tym wózki, które nie dysponują mechanizmem podnoszenia, nie podlegają przepisom UDT. Poprzez napęd mechaniczny, rozumiemy wszelkiego rodzaju napędy (spalinowe, hydrauliczne, elektryczne), które obejdą się bez działania sił mięśni człowieka podczas czynności podnoszenia towaru.
Klasyfikacja wózków jezdniowych
Podział wózków widłowych ze względu podlegania pod dozór techniczny:
- Niepodlegające pod dozór techniczny, a więc niebędące maszynami UTB (Urządzenia Transportu Bliskiego):
- wózki platformowe (naładowane),
- wózki ciągnikowe (ciągnące/pchające),
- wózki unoszące.
- Podlegające pod dozór techniczny UTB, czyli wózki jezdniowe podnośnikowe (zwane widłakami lub wózkami widłowymi):
- wózki podnośnikowe z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem (wózek kompetencyjny– inaczej zwanym wózkiem specjalizowanym),
- wózki podnośnikowe bramowe,
- wózki podnośnikowe czołowo– boczne (obustronne),
- wózki podnośnikowe boczne (dwustronne),
- wózki podnośnikowe boczne (jednostronne),
- wózki podnośnikowe platformowe z masztem wewnętrznym,
- wózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek (z masztem stałym),
- wózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym, nieobejmującym ładunku,
- wózki podnośnikowe czołowe.
Klasyfikacja pod względem rodzaju napędu:
- z napędem elektrycznym- sieciowe (zasilane prądem zmiennym) lub akumulatorowe (zasilane prądem stałym),
- z napędem spalinowym- niskoprężne (benzyna lub gaz) i wysokoprężne (diesel),
- z innym napędem na przykład hybrydowe.
Podział mający na uwadze sposób kierowania:
- wózki prawostronne- wózek prowadzony przez operatora,
- wózki podestowe- operator stojąc na podeście, kieruje wózkiem,
- wózki z fotelem dla kierowcy- operator spoczywając na fotelu znajdującym się na wózku, kieruje nim,
- wózki sterowane zdalnie- kieruje nim system automatyczny.
Rodzaje wózków według cech użytkowych i ich konstrukcji:
- naładowane (platformowe, kablowe, specjalizowane),
- unoszące (platformowe, widłowe, podsiębierne, bramowe jedno i dwubelkowe, specjalizowane),
- ciągnikowe (z masztem wewnątrz nieobejmującym ładunku, z wysuwaną karetką, z masztem wewnątrz obejmującym ładunek, czołowe, boczne, wysuwane czołowo- boczne, specjalizowane),
- ciągnikowe (jednoosiowe, dwuosiowe, naczepowe, specjalizowane.
Zważywszy na bezpieczeństwo, każdy wózek widłowy powinien być wyposażony w diagram udźwigu, który uwzględnia wysokość podnoszenia ładunku oraz środek ciężkości na widłach. Niemniej należy pamiętać, że przy podnoszonym ładunku, wózek jest nie do końca stabilny i trzeba go stale kontrolować, by nie dopuścić do przewrócenia się. Obciążenie należy przewodzić przy ustawieniu wideł 30 centymetrów powyżej nawierzchni i maszcie pochylonym na operatora.
Wózki widłowe wysokiego składowania są niezbędnym urządzeniem w pracy na magazynach, gdzie mamy styczność z dużą ilością towaru. Liczy się przede wszystkim wydajność oraz bezpieczeństwo w pracy, dlatego należy wybrać odpowiedni wózek, który zwiększy efektywność pracowników i zagwarantuje im komfort. Wyposażenie wózków widłowych wysokiego składowania jest rozmaite. Stosuje się w nich system napędowy oparty na silnikach prądu zmiennego, dzięki temu pracownik ma zapewnioną szybkość jazdy, jak również może przenosić ładunek z pełną mocą. Zastosowany silnik przekłada się również na sprawność energetyczną. Plusem jest to, że nie wymaga konserwacji. Zapewnia trwałość, a także długi okres użytkowania wózków widłowych. Dodatkowo wózki mogą posiadać system bocznego wysuwu baterii oparty na rolkach, co upraszcza znacząco ich wymianę. Wózki widłowe wyposażone są również w urządzenia, które samoczynnie kontrolują dynamikę jazdy pod względem skrętu koła sterującego. Posiadają czynność regeneracji energii w czasie, kiedy zwalniamy, automatycznej redukcji prędkości, a ponadto automechanizm podnoszenia i opuszczania masztu.
Wózek widłowy, czy ładowarka teleskopowa?
Jak każda ta branża, również i strefa budowlana nieustannie się rozwija. W kategorii usług dźwigowych i podnośnikowych docenia się operatorów posiadających specjalne uprawnienia. Dzięki temu mogą liczyć na stabilne zatrudnienie oraz wysokie wynagrodzenie w dobrej firmie.
Zdążyliśmy wspomnieć o wózkach widłowych, jednak co z ładowarkami teleskopowymi?
Ładowarki teleskopowe należące do maszyn i pojazdów wykorzystuje się najczęściej w branży budowlanej, jednak nie tylko. Są wielozadaniowe i uniwersalne dzięki czemu również z powodzeniem można stosować je w rolnictwie, leśnictwie oraz przemyśle różnego typu. Nowoczesna ładowarka teleskopowa pełni funkcje wielu pojazdów i maszyn między inni podnośnika koszykowego, kosiarki, pługu, siewnika lub właśnie wózka widłowego.
Ładowarki teleskopowe dzielimy ze względu na:
- Konstrukcję:
- podwozia (kołowe przegubowe, kołowe sztywno ramowe),
- nadwozia (nieobrotowe, obrotowe).
- Rodzaj napędu:
- napęd hydrostatyczno-mechaniczny,
- napęd hydrokinetyczno-mechaniczny.
- Sposób zmiany kierunku jazdy:
- kierowanie za pomocą ruchu kraba,
- kierowanie wyłącznie przednimi kołami,
- kierowanie wszystkimi czterema kołami.
Ładowarka teleskopowa zmontowana jest tak, że kabina operatora oraz teleskop są połączone sztywnie z modułem jazdy, a co za tym idzie, nie mogą przemieszczać się w poziomie. Ponadto ładowarki te, w zależnie od typu, posiadają jedną parę podpór- tylko z przodu, albo nie mają ich wcale, wtedy podnoszenie ładunku odbywa się na kołach. Natomiast ładowarki obrotowe wyposażone są w obrotnice, która pomaga kabinie operatora wraz z teleskopem obracać się w poziomie nawet o 360 °. Ładowarki teleskopowe obrotowe posiadają podpory przednie i podpory tylne, ciężar załadunku obciąża raz bok, innym razem tył, a kolejnym razem przód urządzenia.
Znacząco częściej firmy inwestują w nabycie ładowarki teleskopowej, z uwagi na wyżej wymienione plusy, uniwersalność i funkcjonalność. Wspomnieliśmy wcześniej, że ładowarka teleskopowa pełni funkcje wielu wariantów (z oprzętem), ale dodatkowo uprawnienia na nią pozwalają na obsługę wózków widłowych oraz jej wszystkich pochodnych. Naszym zdaniem to ma bardzo duży wpływ na wybór, gdyż w porównaniu z wózkami widłowymi, uprawienia na nie pozwalają tylko na wykorzystanie wyłącznie wózka widłowego. Mówiąc wprost popularność na wózki widłowe wyraźnie spadła na rzecz brnących w górę prestiżowych ładowarek teleskopowych.